www.nilemotors.yoo7.com
نايل موتورز اكبر منتدي عربي للسيارات^^نرجو التعريف بنفسك او التسجيل^^

www.nilemotors.yoo7.com

نــايــل مــوتــورز:: - :: NileMotors:: ::
 
الرئيسيةالتسجيلدخولمنتدي نايل موتورز لرفع الملفاتMy digital Speedometer,RPM & thermometer AdsMy digital Speedometer,RPM & thermometer FacebookMy digital Speedometer,RPM & thermometer Nav_faq
مطلوب مشرفين واعضاء مجلس ادارة

شاطر
 

 My digital Speedometer,RPM & thermometer

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin
Admin

عدد المساهمات : 138
تاريخ التسجيل : 12/10/2010
العمر : 27

My digital Speedometer,RPM & thermometer Empty
مُساهمةموضوع: My digital Speedometer,RPM & thermometer   My digital Speedometer,RPM & thermometer Emptyالسبت مارس 26, 2011 5:00 pm

بعد الـ [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] (My LED (RPM) Tachometer)

و بعد [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] (LED Speedometer, work log)

ننقل على حاجة جديدة بقى
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
My digital Speedometer,RPM & thermometer 187878-my-digital-speedometer-rpm-thermometer
الفكرة الجديدة لعمل عداد متعدد المهام Seven segment

الآي سي الأساسي القائم بالمهمة هو ICL7107
آي سي عجوز و كبير بس خبرة (كأني باتكلم عن سواق عربية نقل) و يعتبر من الأثريات لكن يقوم بالواجب و زيادة. أنا حبيته بصراحة و دي صورته
ICL7107 هي analog to digital converter، و باختصار بتاخد فرق جهد تطلعه على السفن سجمنت، يعني كأنها فولتميتر ديجيتال ببساطة

فرق الجهد ده هنحصل عليه من الآتي:
1- حساس السرعة اللي شغال عندي كـ generator لما يلف بيطلع كهرباء---->> عداد سرعة ديجيتال
2- آي سي LM2917 بتاعة الآر بي إم ما هو إلا frequency to voltage عارفنا و عارفينه قبل كده ------->> آر بي ام ديجيتال
3- حساس حرارة LM35 مثالي جداً بيطلع 10mV مع كل درجة سلزيوس و بـ 8 جنيه -------->> ترمومتر ديجيتال سواء حرارة موتور أو السيارة من الداخل أو الجو الخارجي مع الأخذ في الاعتبار درجة الحرارة القصوى اللي بيتحملها السنسور

دي أفكاري دلوقتي و هنستخدم نفس الدائرة مع اختلافات بسيطة حسب الاستخدام و المعايرة تختلف طبعاً


دي رسمة الدواير و التوصيلات اللي عملتها كلها
My digital Speedometer,RPM & thermometer Fu19qm5gh4nn2qx
و دي قائمة المكونات
My digital Speedometer,RPM & thermometer Flehadkggpf3bv8
Integrated Circuits:
1X ICL7107 This is an old analog to digital converter
1X 7660 This is voltage invertor
1X 7805 Voltage regulator, giving +5V ouput
1X LM35 Temperature sensor
1X LM2917 Frequency to voltage converter

Diodes:
5 x 1N4007
4X 1N4148
1X Zener diode 12V

Resistors:
1X 220 ohm
1X 470 ohm
1X 22 Kohm
2 x 100 Kohm
3 x 10 Kohm
1X 15 Kohm
2X 47 Kohm
3X 470 Kohm

Trimmer potentiometers:
1X 10 Kohm
1X 100 Kohm
1X 220 Kohm
1X 470 Kohm

Electrolytic Capacitors:
1X 470 µF
2X 10 uF
1X 2.2 uF


Polypropylene Capacitors:
1X 100 pF
1X 10nF
1X 47 nF
4X 100 nF
1X 220 nF
2X 470 nF

Seven segment display:
Either 2X two digit or 4X 1 digit display. There are also 3 digit displays but be sure you can connect them (read the datasheet)
أشرح لكم شوية عن الدايرة و التوصيلات و كده.

Digital voltmeter circuit:
بدأت بعمل الدايرة الأساسية/الكلاسيكية المستخدمة كفولتميتر ديجيتال باستخدام الـ ICL7107. الآي سي ICL7107 عبارة عن analog to digital converter و بتاخد فرق الجهد المراد قياسه و تطلعه بكل بساطة على السفن سجمنت. هتلاقوا آي سي صغيرة 7660 دي بتقلب الدخل من +5Volts إلى -5Volts لأن ال ICL7107 بتحتاجه. ممكن استخدام 7905 لنفس الغرض (الحصول على -5Volts من +12Volts)
ميزة كبيرة للفولتميتر ده أن باقي المكونات من مقاومات و مكثفات تعتبر قليلة.Theو اِلإشارة للدايرة دي (فرق الجهد اللي عايزين نقيسه) بيدخل لها عن طريق البنة رقم 31
My digital Speedometer,RPM & thermometer Ftrt7vvggpet4qb

Power supply circuit:
كل الدواير تعمل بعون الله باستخدام آي سي واحد فقط 7805 و هو منظم فولت بيطلع +5Volts من كهرباء البطارية +12Volts. و يتم توصيل مكثفين سيراميك 100 نانوفاراد بين ال 12 و الأرضي. و بين ال 5 و الأرضي. مع مكثف تاني 470ميكروفاراد بين ال 12فولت و الأرضي. و نوصل دايود 1N4007 قبل كل حاجة مع الطرف الموجب الجاي من البطارية
طبعاً الآي سي ده بيسخن و السخونية دي بتكون أكتر كل ما كان سحب التيار أكبر (آخره 1 أمبير) و ال drop في فرق الجهد كبير (من 12 لـ 5 يعتبر دروب مش صغير) فبيحتاج ريش تبريد ألومنيوم تتثبت عليه

Speed Signal:
إشارة السرعة هناخدها من السنسور (stepper motor) اللي (LED Speedometer, work log)ركبناه في الفتيس قبل كده . الستبر موتور ده بيطلع تيار متردد AC. عشان نحوله لتيار مستمر بطريقة بسيطة هنعمل diode bridge باستخدام أربعة rectifier diode 1N4007 و توصيلهم زي الرسمة و هنوصل بين الخرج و الأرضي مكثف سيراميك 100نانوفاراد لزيادة نعومة موجة التيار الخارج. بعد التوصيل و التجربة و عمل المعايرة اللازمة احتجنا مقاومة 1.5 ميجا أوم تقريباً و عليها مقاومة متغيرة 470 كيلو أوم للمعايرة الدقيقة
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

RPM signal: عملت دايرة RPM صغيرة باستخدام الـ LM2917. و الخرج من الآي سي دي من البنة رقم 5 و 10 هيروح لدايرة الفولتميتر بتاعنا. الإشارة الخاصة بعدد لفات الموتور بناخدها من سالب الموبينة على طول و المعايرة عن طريق المقاومة المتغيرة 220 كيلو أوم.
My digital Speedometer,RPM & thermometer F3il2ptggpexgvl
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

Temperature signal: استخدمت حساس حرارة محترم جداً و هو LM35. النوع اللي استخدمته (اللي لقيته) هو LM35DZ و ده بيشتغل بين 0-100 درجة سلزيوس. في نوع تاني LM35AH ده من 55 تحت الصفر حتى 150 درجة. و شغال من نفس مصدر ال +5Volts بتاعنا. و بيطلع 10 مللي فولت لكل ارتفاع 1 درجة سلزيوس و يعمل بدقة 0.5 درجة. بعد ما لحمت أطرفاه الثلاثة في السلك غطيت الأطراف بلحام Epoxy و ده ميزاته المتانة و عزل الكهرباء و المياه كمان. استخدمت مقاومة متغيرة 100كيلو أوم للمعايرة. المفروض يتعاير بوضعه في الثلج و تضبط على 0 ، أو يوضع في مياه تغلي و تضبط على 100. أنا بقى قلت أجدد فحطيت السنسور تحت لساني و استنيت لما القراءة ثبتت و رحت ضابطه على 37 (دكتور بقى ) و طلعته الشقة و بته شغال كام ساعة كده يجيب لي حرارة الجو و أتفرج عليه و أقارنها بدرجة الحرارة اللي باجيبها من على النت
ممكن تجيب لك كذا سنسور حرارة و تحط واحد تحت الرفرف تجيب بيه حرارة الجو، واحد في الكابينة عشان التكييف، طيب أنا عايز حرارة الموتور . لازم السنسور يتثبت كويس في مكان موصل جيد للحرارة و أنا اخترت حتة ميتة في بلوك (فارغة) الموتور و رحت خارم بالشنيور و ملأتها لحام Epoxy و غطست السنسور فيها. سنسور الحرارة الأصلي بتاع العربية عندي في وش السلندر لكن ما حدش يحاول يقنعني أني أخرم وش السلندر. واحد يقول لي عايز يجيب حرارة سائل التبريد أقوله له براحتك. في مشاركتين من الموضوع القديم الضائع فيهم شوية كلام كده

_________________
My digital Speedometer,RPM & thermometer Eyesweb1
الحمــــد للــــــه علــــى كـــــل شــــــئ
My digital Speedometer,RPM & thermometer I4l55c
My digital Speedometer,RPM & thermometer Sigpic43561_12
عايز عربية اشترى اى عربية
عايز اســــــــــــــد ؟؟؟ اشترى proton

My digital Speedometer,RPM & thermometer Gigi2l
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://nilemotors.yoo7.com
 
My digital Speedometer,RPM & thermometer
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
www.nilemotors.yoo7.com :: منتديات عامة :: كــماليــات السيـــارات و الإكسسوارات-
انتقل الى: