www.nilemotors.yoo7.com
نايل موتورز اكبر منتدي عربي للسيارات^^نرجو التعريف بنفسك او التسجيل^^
www.nilemotors.yoo7.com
نايل موتورز اكبر منتدي عربي للسيارات^^نرجو التعريف بنفسك او التسجيل^^
www.nilemotors.yoo7.com
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

www.nilemotors.yoo7.com

نــايــل مــوتــورز:: - :: NileMotors:: ::

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولمنتدي نايل موتورز لرفع الملفاتكل اللي انت عايز تعرفة عن nos Adsكل اللي انت عايز تعرفة عن nos Facebookكل اللي انت عايز تعرفة عن nos Nav_faq
مطلوب مشرفين واعضاء مجلس ادارة

كل اللي انت عايز تعرفة عن nos

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin
Admin

كل اللي انت عايز تعرفة عن nos Empty
مُساهمةموضوع: كل اللي انت عايز تعرفة عن nos   كل اللي انت عايز تعرفة عن nos Emptyالسبت مارس 19, 2011 7:03 pm

بصورة سريعة نبدأ شرح نظرية عمل النايتروز وتقوم هذة النظرية بكل بساطة علي إضافة غاز أكسيد النيتروجين المتفجر إلي خليط الهواء والوقود وطبعا يمكننا جميعا تخيل النتيجة المذهلة.وأصبحت هذة الأنظمة تباع علي نطاق تجاري حيث يتم توصيل اسطوانة غاز النيتروجين بطريقة خاصة لتقوم بضخ محتوياتها بنسب محددة مع الخليط وطبعا يتم هذا الضخ لثواني لا تتجاوز الخمس عشرة ثانية كفيلة بمضاعفة سرعة سيارتك كالصاروخ.
ويعد هذا النظام من اخطر الأنظمة وخطورتة علي المحرك كبيرة جدا خصوصا عند استخدامة لفترات طويلة وينصح باللجوء للمختصين عند تركيب واستخدام هذا النظام.
ومكونات هذا النظام كما هو موضح بالشكل هي:-
(1)اسطوانة الغاز وتظهر في الصورة بشكلها المميز.
(2)حلقات تثبيت الاسطوانة داخل السيارة ويرجى ملاحظة أنة يجب تثبيت الاسطوانة في السيارة بعناية ويجب أن تكون بعيدة عن الحرارة وألا تتعرض للاهتزاز.
(3)الوصلات والخراطيم وهي المسئولة عن ضخ الغاز داخل المحرك.
(4)وحدة التحكم لتشغيل النظام من داخل السيارة وبها زر التشغيل ومفاتيح للتحكم في القوة المطلوبة ومدة الضخ حيث يجب ألا تزيد عن ثواني معدودة لتجنب حدوث إضرار بالمحرك.
(5)صمامات الأمان ووحدة التحكم في الضغط.
وفي النهاية يجب أن نحرص علي أن يتم تركيب هذا النظام عند المختصين لان الخطأ في تركيبة قد يؤدي إلي إتلاف المحرك وقد يعرض حياة مستخدمي السيارة للخطر.وبالفعل حدثت مشاكل لمن قاموا باستخدام هذا النظام بصورة خاطئة وتسببوا في إتلاف محركات سياراتهم بسبب أخطاء التركيب أو بسبب الاستخدام المفرط أو بسبب تركيب هذا النظام علي محركات حالتها لاتسمح بذلك

https://nilemotors.yoo7.com

كل اللي انت عايز تعرفة عن nos
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» كل اللي انت عايز تعرفة عن Supercharger
»  اللي عايز تقسيط غير ربوي يروح المعرض ده( خلاصه الكلام)
» عايز حبة نصايح فى امتحان السوقة
» عايز تعرف الموتور بيشتغل ازاي, اتفضل ادخل و حمل الفيديو